Mesto bicyklov

Plus ďalších bicyklov a ešte raz toľko ako by ste si vedeli predstaviť. Niekedy môžete cítiť závislosť na týchto dvojkolesových tátošoch až na toľko, že nemáte kadiaľ chodiť peši, lebo chodníky (keď nejaké sú) slúžia výhradne pre cyklistov a tí vás radi celodenne vycŕngajú. 😀

Do tejto známej európskej metropoly sme sa vybrali po prvýkrat. Áno, všetci vieme, čím si Amsterdam vyslúžil hornú priečku v rebríčku obľúbených turistických destinácii, no čo ďalej? Okrem známych coffee shop-ov, štvrti červených svetiel, kanálov a hranoliek sme prešli aj menej známe miesta a skúsili menej známe špeciality, tak vám tu o nich trochu poviem 🙂

Hi AMS 🌃🇳🇱

A post shared by (@zuzan.ce) on

S mapkou a zoznamom vecí, ktoré chceme vidieť a skúsiť sme sa rozbehli po Amsterdamských uliciach (alebo skôr kanáloch? 🙂 )
Prvý deň sme prišli až v poobedných hodinách a tak sme nemali veľké plány a len sme sa prechádzali. Úzkymi uličkami, krásnymi mostami, námestiami. Pomaly sme si zvykali na neutíchajúci zvuk bicyklových zvončekov a na fakt, že sa stále musíme pozerať okolo seba, lebo je tu až priveľmi ľahké prísť k úrazu (Amsterdamskí cyklisti sú celkom rýchli! 😀 )

Lákali nás rôzne špeciality, chute a vône (áno, marihuana a kvety všade navôkol) 🙂 čo nás však trošku prekvapilo (ako nekonečných papkáčov, nikde sme sa celý čas nenašli jedlo typické iba pre Holandsko. Majú síce svoje syry, z každej strany na vás volajú belgické hranolky, wafle každej príchute, španielske churros, francúzske makarónky, croisanty či eclairs, no okrem „Bitterballen“, čo sú vyprážané mäsové guľky, sme sa nestretli s ničím, čím by bolo Holandsko špecifické (ak máte inú skúsenosť, sem s ňou 🙂 )

Výklady obchodov a pekární plné sušienok, cheesecakov a iných (nie len) sladkých dobrôt.

Neodolali sme wafliam a takýmto super vyzerajúcim muffinám ale odporúčam kúpiť ich v pekárni. V pouličkých stánkoch síce vyzerajú svetovo, ale nie sú až tak poctivo čerstvé 😀
Občas nebol problém odolať len chutiam ale i farbám a tvarom 🙂
Všade v menu sme videli „Bitteballen“, tak sme vyskúšali. A som rada sa skúšku ale som aj rada, že už je to za mnou 😀 No posúďte sami 🙂

Okrem neutíchajúceho strachu zo smrti prejdením bicyklom ma v Amsterdame tak trošku vydesilo aj niečo iné. A síce, známe neznáme dievčatá tak často pripomínajúce figuríny v sklenných výkladoch nenápadných uličiek v Red light distrikte. Nie že by som chcela byť puritánka, túto zastávku sme mali na zozname tak či tak, no to sme ešte nevedeli, že táto štvrť nie je len tá slávna ulička na fotkách (inak tam ale moc nefotografujte, moc to nemajú radi), no je to sled aj celkom úzkych uličiek, kde sa tieto pracovníčky nachádzajú celkom pri vás a vy sa cítite ako v meste voskových figurín. A nájdete tam naozajstnú všehochuť. 🙂

View this post on Instagram

And when the sun goes down 🌇

A post shared by (@zuzan.ce) on

Hlavná z viacero uličiek Red light distriktu.

V tento deň sme na svoje prekvapenie napriek našim nesmelým plánom toho stihli celkom dosť, konkrétne polovicu mesta (a to sme všade chodili peši). Vo všeobecnosti to bolo viacmenej nasávanie krásy kanálov a kvetov navôkol, Dam square, kostolíky a krásne neskoré (zmenili sme čas na letný!! 🙂 ) západy slnka (všetko za neustáleho vyhýbania sa všadeprítomným cyklistom 😀 )

🙏🙏🙏

A post shared by (@zuzan.ce) on

Prvého pol dňa máme za sebou, zajtra ideme na plno!
A tak aj bolo, hneď ráno sme sa vybrali na trh kvetín, keďže v predoslý deň sme prišli neskoro a bol už zatvorený. Čakala nás krása v podobe pestrofarebných tulipánov všetkých možných farieb a tvarov, no i úprimné sklamanie zo zistenia, že polovica z nich je umelých. (toto sme zistili až potom ako sme sa snažili jeden ovoňať z blízka a uvedomili si, že je až moc plastový 😀 , následne potom sme sa vrátili naspäť na začiatok a skúmali sme viac každý stánok a s úľavou sme zistili, že predsa len nejaká príroda tam je, avšak treba byť veľmi obozretný aby ste neskúpili gumu 🙂 – sú to naozaj poctivé atrapy!)

Flower heaven 🌷💐

A post shared by (@zuzan.ce) on

Skúsite hádať ktoré sú živé a ktoré len umelé? 🙂

Po kvetinovom trhu sme ešte raz prešli celé centrum, navštívili známe námestia, parky a vystavovali sa aj takýmto pohľadom:

Najkrajšia jar ❤️🍀🌷💐🇳🇱

A post shared by (@zuzan.ce) on

Ako som ale už spomínala na začiatku, prešli sme aj menej známe, periférne časti mesta ako Jordaan a parky ďalej od centra. Odvďačili sa nám čistejšími ulicami bez hlučných turistov, jarným vánkom bez pridaných drog a krásnou pokojnou prírodou 🙂

Ak ste v Amsterdame, nebojte sa navštíviť aj okrajové časti.

Z pamiatok a miest, ktoré by som ešte odporučila by to určite bol Dom Anny Frankovej (lístky sa kupujú výhradne online, no vypredávajú sa vždy len na 80% a zvyšných 20% je dostupných v daný deň tak nezúfajte a skúste napríklad sobotu večer, múzeum je otvorené dlhšie a atmoška tiež celkom iná 🙂 ), Nemo-vedecké múzeum (alebo aspoň výhľad z neho 🙂 ), Waterkant – šialený bar pri jednom z kanálov kde môžete vyskúšať napríklad už spomínané Bitterballen. Ďalej už len veľa veľa kanálov s nekonečnými výhľadmi, krásnymi domčekmi a romantickými plavbami po Amsteli. Ja osobne som sa ich nevedela nabažiť 🙂

Čo dodať, krása a nespočetné možnosti tohto mesta sa rovnajú jeho drahému životnému štýlu, no určite by som každému odporučila aspoň jeden krásny slnečný víkend v týchto európskych Benátkach. Sezóna práve začala! 🙂